Slik forbedrer du kontaktskjemaene på nettsiden

Med noen enkle grep kan du få flere besøkende til å konvertere på nettsiden din.

 

Gjør det lett for besøkende å komme i kontakt med deg. Et triks er å ha et kontaktskjema på hver underside, på den måten er terskelen for å ta kontakt så lav den kan få blitt uansett hvor folk befinner seg på siden din. Men det er mye mer du kan ta tak i for å forbedre brukeropplevelsen og sannsynligheten for at folk tar kontakt med deg via nettsiden din.

 

Relevant tittel

Titler er viktige også i skjemaer. Sørg for at det er tydelig hva henvendelsen fra dette skjemaet betyr. Er det et vanlig kontaktskjema, en konkurranse, en undersøkelse osv. Og i stedet for en åpenbar “Kontakt oss”-tittel i vanlige kontaktskjemaer kan du eksempel gjøre det tjenestespesifikk, og gjør det gjerne til en påstand eller et spørsmål. For eksempel “Er du interessert i mer informasjon om våre regnskapstjenester?”, “Vil du motta ha prisforslag på renovering av badet?”.

 

Informativ beskrivelse

Forklar med en setning hvorfor de besøkende bør fylle ut skjemaet og hva de kan forvente blir utfallet etter at de har gitt fra seg sin kontaktinformasjon.

 

Hold det kort

Ingen liker å fylle ut lange skjemaer, så jo kortere du kan gjøre det ,jo større sannsynlighet er det for at folk faktisk gidder å fylle det ut. Tenk deg nøye om hva du faktisk trenger av informasjon sånn at du bare sitter igjen med de mest nødvendigste feltene. Ønsker noen å melde seg på nyhetsbrevet ditt trenger du strengt tatt bare e-postadressen deres.

 

Hjelpetekst

Noen skjemaer er litt mer avanserte enn andre, for eksempel et søknadsskjema eller bestillingsskjema, og da er det viktig at du har en funksjon som forklarer de besøkende akkurat hva du spør etter av informasjon i de forskjellige feltene. For å gjøre dette i Editap må du trykke på skiftenøkkelen og skrive beskrivelsen i feltet “Hint text”. Da vil forklaringen på informasjonen som skal fylles ut i feltet dukke opp i selve feltet.

Ha hjelpetekst i skjemaet

 

Tydeliggjør feilutfyllinger

Ingenting er så frustrerende som å ha fylt ut et skjema feil uten å forstå hvor feilen ligger. Vis derfor tydelig hvor det er tomme eller feilutfylte felter i skjemaet slik at de besøkende ikke blir for frustrerte og forlater siden din uten å sende inn skjemaet. Dette gjør du også i Editap ved å trykke på skiftenøkkelen og gjøre feltet obligatorisk (mandatory) og skrive en tekst i feltet “Validation text”.

Valideringstekst i kontaktskjema