Hvordan skrive gode metabeskrivelser

En metabeskrivelse bør ikke være lenger enn 155 tegn, men det er ikke det eneste du må tenke på.

En metabeskrivelse er en kort oppsummering av innholdet på nettsiden din som du må skrive selv. Den er ikke synlig på selve nettsiden, men vises for eksempel i søkefeltet eller når du deler siden på sosiale medier. Ofte kan man oppleve at det ikke er metabeskrivelsen du har skrevet som dukker opp i søkefeltet, men et helt annet utdrag av tekst, slik at du har mistet en viktig kommunikasjonsflate for å drive relevant trafikk til nettsiden din. Dette skjer fordi Google ikke synes at metabeskrivelsen din gir brukerne en nøyaktig nok beskrivelse av innholdet på siden.

Slik kan du skrive bedre metabeskrivelser:

 

Gjengi det viktigste innholdet på nettsiden din

Tenk at metatittelen din er en ingress som oppsummerer hva siden din inneholder, og at den bør være så kort og presis som mulig, men også lokke brukerne inn på selve siden.

 

Ikke skriv mer enn 155 tegn

Overskrider du maks antall tegn mister du også kanskje et viktig poeng i teksten. Her er en side hvor du kan sjekke hvor mange tegn du har skrevet. Husk at mellomrom også regnes som tegn.

 

Skriv viktige og relevante søkeord

Husk å få med de viktigste nøkkelordene som kommer frem på siden, og ikke minst at de er relevante slik at søkemotorene ser en sammenheng mellom innholdet ditt og metabeskrivelsen din.

 

Alle sider må ha en unik metabeskrivelse

Det kan være fristende å bare kopiere metabeskrivelsen fra en annen, lik underside, men dette synes ikke søkemotorene noe om. Sørg for at alle sider har en unik metabeskrivelse.