Hvordan optimalisere nettsiden for konverteringer

Hva skal du med en nettside hvis ingen bruker den slik du ønsker? Her er noen tips til hvordan du kan øke engasjement og konverteringer på nettsiden.

 

En konvertering er når besøkende på nettsiden din utfører handlinger du ønsker at de skal gjøre, som for eksempel å fylle ut et kontaktskjema, laste ned en katalog eller gjøre en bestilling. Hvor viktig konverteringen er avhenger av bedriftens strategi, og vi pleier å skille mellom «myke» og «harde» konverteringer. At noen laster ned en e-bok er en myk konvertering fordi da kan vi lagre vedkommenes kontaktinformasjon sånn  at vi kan ta dialogen videre og forhåpentligvis til slutt få dem til å bli kunde av oss. Dette er da en hard konvertering, og det som faktisk gir penger i kassa.

Nedenfor har vi samlet noen punkter på hva du kan gjøre på nettsiden din for å få de besøkende til å utføre ønskede handlinger.

 

Ha en oversiktlig nettside

Det som kan virke åpenbart for deg trenger ikke å være det for kunden din. Pass derfor på at du strukturerer nettsiden din slik at det er lett for de besøkende å navigere seg rundt, og finne det de leter etter. Spesielt med tanke på kategoriseringen av produkter og tjenester.

 

Les mer om hva du bør ha på nettsiden her.

 

Ha godt innhold

Hvordan du kommuniserer med de besøkende har alt å si, så sørg for at du fyller nettsiden med informativt og nyttig innhold. Bruk tekst, bilder, infografikk og video for å engasjere og informere de besøkende om hva du har å tilby dem og hvorfor din bedrift er det riktige valget for dem.

 

Ha en chatfunksjon på nettsiden

Det er når de besøkende er på nettsiden din at de er i “modus”, og lurer de på noe bør de få svar der og da – og ikke neste arbeidsdag når du har satt deg ned for å svare på e-post. Da kan du ha mistet dem til en konkurrent eller at de har kommet på nye tanker i mellomtiden. Tenk også på alle de som ikke tar kontakt i det hele tatt, men forlater nettsiden din med ubesvarte spørsmål. En live chat på nettsiden øker konverteringen på nettsiden betraktelig, nettopp fordi terskelen for å ta kontakt er lav og du hjelper dine besøkende å komme raskere gjennom beslutningsprosessen.

 

Ha tydelige CTAer

Alle Call to actions bør skille seg ut fra resten av innholdet og designet på siden slik at de er lette å finne, og klikke på, for de besøkende. Du kan for eksempel gjøre lenker om til store, tydelige knapper, legg lenker i bilder osv. Jo større klikkflate du har, dess lettere er det å få klikk og lede de besøkende i den retningen du ønsker.

 

Vis frem sosiale medier-profiler

Når vi skal bli kjent med nye mennesker eller ansette nye kollegaer er det ikke uvanlig å titte innom deres sosiale medier-kontoer for å danne oss et bedre bilde av hvem de faktisk er. Og sånn er det når vi prøver å ta beslutninger om hvilke bedrifter vi ønsker å bli kunder av også, eksempelvis innenfor reiselivsbransjen. Vis derfor frem de sosiale medier-profilene bedriften har i for eksempel footeren.

 

Ha en blogg

Å ha en bedriftsblogg gir deg mange fordeler. En blogg driver trafikk til nettsiden, skaper troverdighet og tillit, og gir deg økte muligheter for konverteringer, bare for å ha nevnt noen av dem. Jo flere undersider du har på nettsiden din, dess flere butikkvinduer har du ut i den digitale sfæren.

 

AB-testing

Hvordan kan du vite om noe fungerer bedre enn noe annet hvis du ikke tester det? Det kan være å ha forskjellige farger på knappene, teste ut forskjellige bannerbilder, ulike kontaktskjemaer – alt kan testes opp mot hverandre. På den måten kan du hele tiden justere og forbedre nettsiden slik at du sakte, men sikkert, øker konverteringsraten på siden din. Sørg bare for at du tester ting lenge nok til at du har kvantitativ data for å kunne ta riktige beslutninger.