Hva er CTA?

Hva er egentlig en CTA og hva kan den brukes til?

 

CTA, også kalt Call to action, er et element som skal oppfordre brukerne på nettsiden din til å utføre en bestemt handling. Det kan være i form av for eksempel en knapp, en banner eller et skjema. «Last ned katalogen vår her», «Book et bord ved å fylle ut kontaktskjemaet».

 

Det bør kun være en CTA per side, som igjen betyr at før du i det hele tatt lager en ny underside bør vite hva formålet til denne siden skal være. Hvor er de besøkende i kjøpstrakten og hvilken handling vil du at de skal utføre for å komme et steg nærmere av å bli kunde av deg.

 

Alle Call to actions bør skille seg ut fra resten av innholdet og designet på siden slik at de er lette å finne, og klikke på, for de besøkende. Det skal altså ikke herske noen tvil om hva som er det naturlige, neste steget for de som er inne på siden din. Du kan for eksempel gjøre lenker om til store, tydelige knapper, legg lenker i bilder osv. Jo større klikkflate du har, dess lettere er det å få klikk og lede de besøkende i den retningen du ønsker.