Designtips til hjemmesiden

Hvordan lage en fin og brukervennlig hjemmeside? Her har vi samlet noen gode tips.

 

Selv om designet på hjemmesiden ikke er det viktigste er det likevel det det mange bruker mest tid på og har flest meninger om. Selv om det ikke finnes noen fasit, trender endrer seg og hva som er viktige designelementer varierer fra bedrift til bedrift, har vi samlet noen tips til hva du bør tenke på når du designer nettsiden din.

 

Ha en ryddig layout

Pass på at du har en god struktur på nettsiden din og at den ikke prøver å kommunisere for mye på en gang. For mange budskap på en side kan fort bli rotete og forvirrende. Derfor er det fint å tenke at hver side har hver sin målsetting slik at du ikke har flere budskap, call-to-actions eller kontaktskjemaer som konkurrerer om de besøkendes oppmerksomhet.

 

Velg riktige fonter

Leservennligheten på siden er naturligvis viktig ellers vil du ikke nå frem med budskapet ditt og siden din oppleves som lite brukervennlig. Når du velger font kan det være greit å vite at fonter med seriffer, tynne streker som avslutter stammene, kan være vanskeligere å lese enn fonter uten seriffer. Det er også en gyllen regel som sier at du ikke skal ha mer enn tre forskjellige fonter på en hjemmeside. Det vanligste er at hovedtittelen på hver side har én font, brødteksten har en annen og lenker og CTAer har en tredje. Sørg også for at kontrasten mellom tekst og bakgrunn er høy nok til at hele teksten enkelt kan leses, og at skriften er stor – også på en liten skjerm.

 

Farger

Farger vekker både følelser og forventninger, og det sies at hvilke assosiasjoner vi får av dem er medfødt og forankret i oss. Når det gjelder fargevalg på nettsiden finnes det ingen fasit, men er det i villrede kan det være greit å velge en primærfarge – gjerne den som er i logoen din, og to andre farger som harmonerer med hovedfargen.

 

Luft og tomrom

Luft, eller steder på nettsiden der det ikke er noe innhold i form av tekst eller bilder, er pauser for øyet og en viktig del av designet på hjemmesiden din. Luft gjør tekster lettere å lese, marger tydeligere, layouten ryddigere og kategorisering av innhold lettere. Ikke prøv å fylle alle kriker og kroker med innhold, bruk heller tomrommene til å øke brukervennligheten. Det vil også Google sette stor pris på.

 

CTA

En Call-to-action er et element på siden som oppfordrer til handling. Det kan være en lenke, en knapp, et kontaktskjema, eller en video som konverterer de besøkende på nettsiden din. Som jeg har sagt tidligere i teksten er det viktig at hver side har en målsetting og en tydelig CTA – for hva vil du egentlig at det neste steget for de besøkende skal være? Uansett hva det er bør du ha gode call-to-actions som skiller seg litt ut fra resten av designet i form av farger, størrelse og plassering på siden.

 

Bildebruk

Bilder har mye å si for helhetsinntrykket på nettsiden, selv om vi ofte ikke tenker på det som en del av designet. Prøv i den grad du kan å bruke høyoppløselige, ekte bilder. Såkalte “stock photos” blir fort for upersonlig og får bedriften din til å virke mindre troverdig.
Pass også på at bildene ikke er for store slik at siden blir treg å laste.

 

Parallax

Bilder med parallax-effekt er en trend som nekter å forsvinne, så enn så lenge er dette en fin effekt å ha på nettsiden. Parallax er når bakgrunnen beveger seg når du scroller og skaper en slags 3D-effekt på siden. Dette er et designelement som er iøynefallende og skaper dybde på nettsiden din. Parallax-effekten er enkel å ta i bruk i Editap, prøv selv nå.

 

Bruk favicon

Faviconet er ikonet som vises i fanen i nettleseren når besøkende er på nettsiden din. Her er det vanlig å bruke egen logo eller elementer av den slik at den er lett gjenkjennelig dersom de besøkende har flere faner åpne i nettleseren om gangen. Her kan du se hvordan du legger til favicon i Editap.